2014/07/17

Ray i Charles Eames

Najbardziej znane są ich meble, ale małżeństwo Eamsów z równą pasją zajmowało się projektowaniem wystaw, prezentacjami multimedialnymi, fotografią i produkcją filmów. Charles był architektem, natomiast Ray malarką.

Ray i Charles Eames

Ale od początku...
Charles Eames urodził się w 1907 roku. Gdy miał 14 lat zmarł jego ojciec. Od tego momentu nastolatek musiał pracować, aby pomóc matce w utrzymaniu rodziny. Jako robotnik na część etatu w fabryce stali (jednocześnie kontynuował naukę w szkole) poznawał zasady inżynierii, rysunku technicznego, architektury. To właśnie wtedy wpadł na pomysł aby zostać architektem.
Dwa razy podejmował studia. Za pierwszym razem został usunięty z uczelni wraz z uwagą, że jego pomysły są zbyt nowoczesne!
W 1938 roku, za sprawą architekta Eliela Saarinena (ojca Eero Saarinena, późniejszego przyjaciela Charlesa) został dziekanem wydziału wzornictwa  w Cranbrook Academy of Art. To tutaj poznał Pannę Ray Kaiser.

Charles Eames (po lewj) i Eero Saarinen / fot. Archiwum Cranbrook Academy of Art

 Ray Eames przyszła na świat w 1912 roku w Sacramento, w rodzinie dyektora miejscowego teatru. Tak naprawdę na imię miała Bernice, ale rodziece wołali do niej Ray-Ray czyli Promyczek-Promyczek. I tak już zostało, imienia Ray używała przez całe życie. Od najmłodszych lat zdradzała artystyczne talenty. Nikogo nie zdiwiło więc, że na studia wybrała malarstwo w Nowym Jorku.  Po śmierci matki, niepwena swojej przyszłości, za namową przyjaciół rozpoczęła studia w w Cranbrook Academy of Art, gdzie dziekanem wzornictwa był Charles Eames.

Ray Eames z tkaniną własnego pojektu/ fot. Eamesoffice.com

 Romans studentki i dziekana zakończył sie ślubem w 1941 roku (zaraz po tym jak Charles w końcu się rozwiódł ze swoją pierwszą żoną). Odtąd zawsze pracowali razem.
Po przeprowadzce do Kalifornii rozpoczęli eksperymenty nad gięciem sklejki i technikami jej formowania. Sypialnię w swoim domu przerobili na pracownię. W takich okolicznościach powstawały prototypy pierwszych sklejkowych krzeseł, które niebawem zyskały uznanie i zostały wprowadzone do masowej produkcji przez amerykańską firmę meblarską Hermann Miller. XX wiek we wzornictwie należał odtąd do Eamsów!

 
Słoń ze sklejki - zabawka i mebel, 1945 r. / fot. Eamesoffice.com

Rzeźba z formowanej sklejki /fot. eamesoffice

Krzesło dla dzieci

Krzesła DCM, 1945 / fot. Vitra

Po sklejce przyszła pora na kolejne materiały. Włókno szklane i aluminium. Słynne siedziska w kształcie muszelki można było łączyć z dowolnymi podstawami.


Krzesło RAR, 1950, / fot. Eamesoffice.com

Krzesło Wire Chair DKR, fotel EPA DAW, krzesło EPC DSW / fot. Vitra.

W latach 40. Charles razem z Eero Saarinenem brali udział w programie budowy tanich domów, głównie dla weteranów wojennych. W jednym z nich, Case Study House nr 8, w Pacific Palisades w Kalifornii zamieszkali Eamsowie. Dziś ten dom - Eames House, to siedziba fundacji Eamsów, prowadzonej przez wnuka Charlesa - Eamesa Demetriosa (tak! wnuka Charlesa ma na imie Eames!)
„Nowoczesna architektura to nie styl. To filozofia życia” – mawiała Ray. W wymarzonym, pełnym światła i ulubionych przedmiotów, idealnym domu mieszkali do końca swojego życia.
Chrales zmarł w 1978 roku, Ray dokładnie tego samego dnia, tylko dziesięć lat później. Radośni i bardzo twórczy, zostawili po sobie projekty nie tylko bardzo funkcjonalne, ale także niezwykle optymistyczne. „Ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy jak największej liczbie ludzi za jak najmniejsze pieniądze”- to była ich dewiza.

 
Lounge Chair 1956 r

Dom Eamsów fot. eamesfondation.com

Dom Eamsów fot. eamesfondation.com
 
fot. Vitra

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...